استدلال به روایات تعیین سن یائسگى در بوته نقد1
نویسنده
چکیده مقاله:
آغاز دوره یائسگى، نقطه عطفى در زندگى زنان به شمار مىرود. احکام شرعى متمایز در دو دوره سنى قاعدگى و یائسگى، زنان مسلمان را با این پرسش روبهرو ساخته که آغاز یائسگى در چه سنى است؟ آیا به رغم وضع طبیعى نایکسان زنان، مىتوان سن شرعى ثابت و خاصى را ملاک ورود به دوره یائسگى قرار داد؟ و آیا در اینباره فرقى میان زنان هست؟فقهاى ما از گذشته تا حال، نگاه یکسانى به این مسئله نداشته و بیش از ده نظر دادهاند. بین فقهاى اهلسنت هم اختلاف زیادى به چشم مىخورد و در مجموع حدود بیست و پنج نظر در میان فقهاى اسلامى وجود دارد. منشأ مهم اختلاف، وجود روایات انگشتشمار اما مختلفى است که مورد توجه و استناد فقهاى ما قرار گرفته است. فقهاى سنى به روایات استدلال نکردهاند - تنها برخى به گفته عایشه استناد کردهاند -; بلکه بیشتر به واقعیات بیرونى توجه داشتهاند.از سوى دیگر، بررسى سن یائسگى ابعاد گوناگونى را دربر مىگیرد، که موضوعشناسى و بررسى مطالعات انجام شده درباره میانگین سن یائسگى، یکى از آنهاست، و ارزیابى نسبت میان سن طبیعى و سن تعبدى که در سخن فقها آمده است، محور دیگر بحث را تشکیل مىدهد. بدون تردید محور اصلى مباحث، روایاتى است که مورد استناد قرار گرفته یا باید مورد توجه قرار گیرد. این روایات را از دو منظر بررسى مىکنیم: یکى ارزیابى یکیک آنها از نظر حجیت سندى و دلالت محتوایى، و دیگرى نگاه کلى به این روایات و بیان نسبت آنها با برخى روایات دیگر که در تعیین سن یائسگى باید مورد توجه قرار گیرند. در این مقاله با صرف نظر از برخى مباحث تفصیلى، به هردو منظر پرداخته شده است. متن تفصیلى پژوهش که مراحل پایانى آماده سازى براى نشر را سپرى مىکند، در راستاى مدعاى نویسنده، که یائسگى سن تعبدى خاصى ندارد، مباحث دیگرى مانند شناخت موضوعى یائسگى، گزارش میانگین سنى، و نسبت میان سن طبیعى و عرفى با سن تعبدى، نیز مطرح شده است.
منابع مشابه
بررسی استدلال ادبی علامه بلاغی در رد روایات تحریف
از جنبه های اعجاز قرآن که از دیرباز اذهان بسیاری را به خود مشغول کرده و در نتیجه آن کتاب های بسیاری تألیف شده است، اعجاز ادبی قرآن است. بعدی که با تکیه بر آن می توان بر تحریف ناپذیری قرآن تأکید کرد. چنانچه مفسر بزرگ، علامه بلاغی روایات تحریف را با استناد به همین بعد ادبی قرآن مردود دانسته است. این مقاله بر آن است تا استدلالات و دیدگاه های ادبی علامه بلاغی را در رد آنچه که به قرآن نسبت داده اند ...
متن کاملبررسی استدلال ادبی علامه بلاغی در رد روایات تحریف
از جنبه های اعجاز قرآن که از دیرباز اذهان بسیاری را به خود مشغول کرده و در نتیجه آن کتاب های بسیاری تألیف شده است، اعجاز ادبی قرآن است. بعدی که با تکیه بر آن می توان بر تحریف ناپذیری قرآن تأکید کرد. چنانچه مفسر بزرگ، علامه بلاغی روایات تحریف را با استناد به همین بعد ادبی قرآن مردود دانسته است. این مقاله بر آن است تا استدلالات و دیدگاه های ادبی علامه بلاغی را در رد آنچه که به قرآن نسبت داده اند ...
متن کاملروایات نقصان عقل و ایمان زنان در بوته اعتبارسنجی
احادیث دال بر کاستی عقل و ایمان زنان در منابع دست اول شیعه و سنی نقل شده است؛ این روایات منسوب به پیامبر(ص) و امام علی(ع) است و بررسی اسناد این احادیث مرسل بودن آنها را نشان میدهد و افزون بر آن برخی از این احادیث بدون سند گزارش شدهاند؛ لذا اطمینان لازم به صدور آنها از معصوم بهدست نمیآید و همین امر عدهای را بر آن داشته که به جعلی بودن آنها حکم کنند و عده دیگر به لحاظ وجود روایات مذکور در ک...
متن کاملروایات عاشورایی بحارالأنوار علامه مجلسی در بوته نقد و بررسی
مقتل الحسین (ع) موجود در بحارالأنوار علیرغم اینکه در غالب گزارشها با گزارشِ ابومخنف موجود در کتاب شیخ مفید یکی است، اما مؤلف کوشیده نسبت به گردآوری روایاتی دیگر از مقاتل روایی روی آورَد. این مقتل ضمن دربرداشتن اخبار متفرد نسبت به دیگر متون روایی، در برخی موارد با وقایع مسلّم و یا روایات تاریخی دیگر ناسازگار بوده و در مواردی شأن امام معصوم (ع) و یا خاندان معصومان (ع) خدشهدار شده به گونهای که ...
متن کاملبررسی استدلال ادبی علامه بلاغی در رد روایات تحریف
از جنبه های اعجاز قرآن که از دیرباز اذهان بسیاری را به خود مشغول کرده و در نتیجه آن کتاب های بسیاری تألیف شده است، اعجاز ادبی قرآن است. بعدی که با تکیه بر آن می توان بر تحریف ناپذیری قرآن تأکید کرد. چنانچه مفسر بزرگ، علامه بلاغی روایات تحریف را با استناد به همین بعد ادبی قرآن مردود دانسته است. این مقاله بر آن است تا استدلالات و دیدگاه های ادبی علامه بلاغی را در رد آنچه که به قرآن نسبت داده اند ...
متن کاملروایات نقصان عقل و ایمان زنان در بوته اعتبارسنجی
احادیث دال بر کاستی عقل و ایمان زنان در منابع دست اول شیعه و سنی نقل شده است؛ این روایات منسوب به پیامبر(ص) و امام علی(ع) است و بررسی اسناد این احادیث مرسل بودن آنها را نشان می دهد و افزون بر آن برخی از این احادیث بدون سند گزارش شده اند؛ لذا اطمینان لازم به صدور آنها از معصوم به دست نمی آید و همین امر عده ای را بر آن داشته که به جعلی بودن آنها حکم کنند و عده دیگر به لحاظ وجود روایات مذکور در ک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 18 شماره 69
صفحات 75- 136
تاریخ انتشار 2011-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023